Zakup napędu od bramy przesuwnej wcale nie musi oznaczać problemów! Brama przesuwna to specjalny profil aluminiowy lub stalowy. Ma wycięcie na środku, na podstawie którego budowana jest tak naprawdę cała konstrukcja skrzydła. Napędy nasuwane są na minimum dwa zespoły wózków jezdnych do bram samonośnych skonstruowanych z łożyskowanych rolek.
Jak wybrać odpowiedni rodzaj napędu do swojej bramy?
Częstotliwość użytkowania
Na samym początku należy określić, jak często w ciągu doby brama będzie przesuwana. Zupełnie inny rodzaj siłownika wybiera się do bramy przydomowej, a inny do bramy zakładu przemysłowego. W przypadku tego drugiego długość cykli przekracza 50 na dobę. Tym parametrem należy kierować się na początku. W przypadku większej ilości cykli na dobę należy wybrać siłownik o nieco większej mocy.
Długość i ciężar bramy
Producenci napędów do bram określają, jak ciężka brama może być przesuwana za pomocą danego modelu. Warto uwzględnić również zapas mocy, aby siłowniki nie pracowały na granicy swoich możliwości. Mogłoby to doprowadzić do ich uszkodzenia. Zapas mocy powinien wynosić 30-40%. Niestety wiele zależy również od warunków atmosferycznych. Mrozy mogą sprzyjać gęstnieniu smaru w przekładniach, co zwiększa opory tarcia podczas przesuwania. Sprawa wygląda bardzo podobnie w przypadku długości skrzydła ramy.
Listwy zębate
Aby współpraca bramy z siłownikiem była owocna, niezbędna jest listwa zębata. Takie listw nierzadko wykonane są z tworzyw sztucznych, które gwarantują ich dłuższą żywotność. Różnice, jakie możemy spotkać podczas wyboru listw zębatych, dotyczą w większości rodzaju montażu. Listwy z tworzyw sztucznych mocowane są za pomocą blachowkrętów.
Rodzaj silnika
Warto przemyśleć również wymagania dotyczące funkcji centrali sterującej oraz o czasie pracy napędu. Niestety starsze konstrukcje napędów nie dają możliwości zwalniania przy końcach manewrów. Takie silniki są również nieco głośniejsze w porównaniu z nowszymi modelami. Starsze napędy często nie mają również regulacji prędkości, dlatego warto stawiać na modele z silnikami powyżej mocy 230 V. Dzięki temu brama będzie miała więcej funkcji regulacji.