Napędy do bram - funcjonalne rozwiązanie

08-04-2019

Bramy przesuwne to bez wątpienia doskonałe udogodnienie, które sprawdza się w firmach ale również w prywatnych posesjach. Ich największą zaletą jest to, że nie trzeba opuszczać pojazdu albo budki strażniczej, by je otworzyć. Ich konstrukcja w głównej mierze oparta jest o napęd, który steruje otwieraniem i zamykaniem bramy. Od jego właściwego wyboru zależy sprawne działanie całego układu. Jaki napęd wybrać? Zasadniczo wyróżniamy dwa rodzaje:

  • Napęd do bram przesuwnych. Konstrukcja bram przesuwnych stanowi skrzydło, które opiera się na stalowym lub aluminiowym profilu z wycięciem na środku. Profil nasunięty jest na zespoły wózków jezdnych (minimum dwóch). Nie oszczędzajmy na nich, nie chcemy, by łożyska rozsypały się po miesiącu, a głośna praca układu też może dać się we znaki. 
    Ruch bramy odbywa się wzdłuż ogrodzenia. Wybór napędu powinniśmy uzależnić od ciężaru, szerokości bramy i częstotliwości jej otwierania. Producenci zawsze określają maksymalny ciężar bramy i długość z jakimi napęd jest w stanie współpracować, jednak warto zaopatrzyć się w urządzenie, które ma w zapasie przynajmniej 30% mocy. Ważny jest też dobór odpowiednich smarów, które zapewnią bezproblemową pracę zarówno w niskich jak i wysokich temperaturach. Kolejnym istotnym elementem jest listwa zębata. Do wyboru mamy dwa rodzaje: metalowe i z tworzywa sztucznego. Te drugie są cichsze, nie zużywają kół zębatych i mocuje się je na wkrętach. Jednak można je stosować do bram nie cięższych niż 400 kg. Listwy metalowe są bez wątpienia trwalsze.
  • Napęd do bram rozwieranych. Tutaj, jak w przypadku bram przesuwnych, ważnym kryterium wyboru są ciężar i szerokość skrzydeł oraz ilość cykli. W tym przypadku ruch bramy odbywa się jak w klasycznych bramach, czyli skrzydła rozwierają się po łuku. Z tego względu napęd do bramy nie będzie zaopatrzony w listwę zębatą i wózki jezdne, ale siłowniki, których cena idzie w parze z jakością. Nie decydujmy się na najtańsze.

Do obu napędów należy wybrać odpowiedni silnik. W starszych generacjach stosuje się napięcie 230 V. W obecnych systemach wykorzystuje się jednostki 24 V, które są znacznie cichsze i bardziej precyzyjne. Odznaczają się również mniejszą awaryjnością.

Napęd uchylny możemy z powodzeniem zastosować do bram garażowych. Przy wyborze musimy kierować się takimi samymi kryteriami jak w przypadku bram, ale głównymi parametrami są siła ciągnięcia i pchania oraz prędkość. Bramy garażowe są zazwyczaj lżejsze i mniejsze, jednak zauważmy, że przeważnie dysponujemy mniejszą przestrzenią montażową, więc dobór odpowiedniego systemu może nie być łatwy.

Istotnym elementem całego układu jest zdalne sterowanie. Najpopularniejszym rozwiązaniem jest sterowanie za pomocą pilotów, jednak postęp technologiczny sprawił, że bramą możemy obecnie sterować z każdego miejsca na świecie. Montowane wraz z napędami systemy sterowania oparte są na technologii bezprzewodowej i GSM, która umożliwia zamykanie i otwieranie bram za pomocą smartfonów. Wszystko jedno, na które rozwiązanie się zdecydujemy, upewnijmy się, że posiada ono najnowsze zabezpieczenia, uniemożliwiające niepowołanym osobom dostęp do systemu.

Ponadto wszystkie napędy powinny być wyposażone w:

  • mechanizm otwierania ręcznego;
  • elektroniczne wyłączniki krańcowe;
  • system oszczędzania energii;
  • lampę ostrzegawczą;
  • czujniki zapobiegające zamknięciu, gdy coś się w niej znajduje.